La UPC és la universitat espanyola que més patenta

La Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech (UPC) és la universitat espanyola a la qual es van concedir més patents nacionals entre 2002 i 2010, segons l’Observatorio IUNE.

La UPC, amb 212 patents, lidera aquest indicador de la transferència de tecnologia inclòs a l’informe elaborat per l’Observatorio IUNE. El nombre de patents registrades anualment per la UPC té una clara evolució positiva durant el període analitzat, ja que passa de 8 patents al 2002 a les 43 de 2011. Després de la UPC, les universitats espanyoles amb més patents són la Universitats del País Basc, amb 189, i la Universitat Politècnica de Madrid (UPM), amb 143.

La capacitat innovadora de la UPC també es reflecteix en el número d’empreses derivades de la universitat (spin-offs) creades en els darrers anys. Les 57 spin-offs de la UPC la situen com la segona universitat més activa en aquest aspecte, només per darrera de la Universitat Autònoma de Madrid.

Un altre indicador de la transferència de tecnologia al teixit productiu és el volum d’ingressos provinent de contractes d’I+D i activitats de consultoria. Segons l’informe de l’Observatorio IUNE, la UPC va facturar 139,87 milions d’euros, una xifra només superada per la UPM.

D’altra banda, l’informe també mostra l’elevada participació dels investigadors i investigadores de la UPC en projectes de recerca europeus, ja que entre 2002 i 2010 van participar en 224 projectes de la convocatòria del Programa Marc de Recerca de la Unió Europea, una xifra que a Espanya tan sols supera la UPM.