La UPC, 1a universitat espanyola i 4a europea al rànquing Webometric

La Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech (UPC) es manté com a primera universitat catalana i passa a ser la primera espanyola i la quarta europea del rànquing que elabora el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).

El Webometric Ranking of World Universities està elaborat pel CSIC i posiciona les universitats i altres institucions d’educació de tot el món en funció del volum, visibilitat i impacte de les seves pàgines web, amb un èmfasi especial en els continguts relatius a producció científica.

L’evolució del posicionament del web UPC en les tres darreres edicions ha estat:

Abast català: posició 1 (gener de 2011); 1 (juny 2011) i 1 (gener 2012)
Abast estatal: posició 5 (gener de 2011); 3 (juny 2011), i 1 (gener 2012)
Abast europeu: posició 75 (gener de 2011); 32 (juny 2011) i 4 (gener 2012)
Abast mundial: posició 232 (gener de 2011); 145 (juny 2011) i 41 (gener 2012)

Els resultats s’obtenen combinant aquests 4 factors:

• Visibilitat: s'obté de la combinació d'enllaços en altres webs que referenciin el web UPC i de l’aparició del web UPC en llocs web de referència, com Wikipèdia o Universia.
  • Tamany del web (per a aquest còmput és molt important l’etiquetatge i que no hi hagi enllaços trencats)
  • Nombre de fitxers tipus pdf, doc + docx, ppt + pptx i ps ..
  • Nombre d’articles científics

El sistema de medició penalitza certes pràctiques amb els noms de domini web, com ara l'ús de diversos dominis centrals diferents (exemples: .edu+.es+.cat...); els canvis freqüents de dominis o el fet de compartir els mateixos amb institucions alienes (helsinki.fi, wroc.ol, kiev. ua), i l'ús de dominis alternatius per als seus web orientats a estudiantat estranger o els que presenten continguts en idiomes estrangers.

Per a confeccionar aquest rànquing s’analitzen 20.372 webs d’universitats i altres institucions, amb un abast mundial i amb periodicitat semestral.