Un peu a Mart, amb el ‘Curiosity’

13/03/2012

El vehicle tot terreny Curiosity de la missió Mars Science Laboratory (MSL) viatja cap a Mart a bord d’un coet Atlas que es va enlairar el 26 de novembre. És el vehicle més ben equipat que la NASA ha enviat fins ara al planeta vermell i disposa de tecnologia desenvolupada a l'Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), de la UPC.

Si tot transcorre amb normalitat, el Curiosity arribarà a la seva destinació el mes d’agost després de recórrer milions de quilòmetres. L’objectiu de la missió MSL, un laboratori científic a Mart, és estudiar la superfície del planeta vermell mitjançant els instruments allotjats en el Curiosity. Entre aquests es troba una estació de monitoratge mediambiental anomenada REMS (Rover Environmental Monitoring Station). És l’aportació espanyola a la missió i s’encarregarà de mesurar la temperatura de l’aire i del sòl, la pressió atmosfèrica, la radiació ultraviolada i la humitat, així com la velocitat i la direcció del vent.

Per mesurar el vent, el sistema que han desenvolupat els investigadors de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) es basa en el principi físic conegut com anemometria de fil calent. El mètode tradicional per fer-ho, que s’ha emprat amb èxit altres vegades, consisteix a escalfar un fil de platí (molt utilitzat en electrònica perquè la seva resistència és sensible a la temperatura) mitjançant un corrent elèctric i mesurar el canvi de temperatura quan el vent el refrigera. És precisament la diferència de temperatura el que permet saber la velocitat del vent.

Però, més que el mètode de mesura, la diferència fonamental implementada per l’equip de la UPC respecte d’altres solucions és la utilització de diversos volums a temperatura constant. D’aquesta manera el sensor és més eficient energèticament que els existents fins ara.