Neix l’Escola de Doctorat de la UPC

El Consell de Govern ha aprovat la creació de l’Escola de Doctorat de la UPC, per incrementar la visibilitat d’aquests estudis i contribuir a la professionalització del doctorat. Aquest acord consolida el plantejament que va iniciar-se amb l’experiència pilot que es va dur a terme a la Universitat el curs 2009-2010.

L’Escola de Doctorat és una nova unitat acadèmica, que s’encarregarà d’organitzar els estudis de doctorat de la Universitat Politècnica de Catalunya. BarcelonaTech (UPC) i propiciar un entorn de recerca atractiu. L’Escola vol incidir en la qualitat, la concentració de massa crítica de recerca, la internacionalització i la interdisciplinarietat dels programes de doctorat.

L’assegurament de la qualitat fa referència a l’elecció del professorat, el disseny dels programes docents i als processos de seguiment anual del progrés de l’estudiantat. Pel que fa a la massa crítica, s’impulsarà la relació entre programes i grups de recerca i la col·laboració amb altres institucions. Es cercarà la cotutela de les tesis doctorals amb universitats de referència internacionals i l’obtenció de programes de doctorat Erasmus Mundus de la Unió Europea, per fomentar l’atracció de talent d’arreu. L'Escola de Doctorat potenciarà els temes de recerca interdisciplinaris i l’adquisició de competències transversals, com ara l’emprenedoria i la innovació, la creativitat i les habilitats informacionals, lingüístiques i de comunicació.

A més, la figura del doctorand i la doctoranda serà reforçada, ja que se’ls considerarà com a investigadors i investigadores novells en formació, i tindran representació institucional mitjançant el Consell de Doctorandes i Doctorands perquè puguin incidir en la millora dels programes de tercer cicle. A més, s’impulsarà la inserció laboral dels doctors i doctores, més enllà de l’àmbit acadèmic.

L’Escola de Doctorat organitza la seva activitat en cinc àmbits de coneixement propis de la UPC: l’Arquitectura, l’Edificació i l’Urbanisme, les Ciències, l’Enginyeria Civil, l’Enginyeria de les TIC i l’Enginyeria Industrial.

En cada àmbit s’establiran polítiques conjuntes que poden tenir incidència en els criteris d’admissió, el seguiment i valoració de tesis doctorals i del rendiment acadèmic, els nomenaments de tribunals de tesi, la formació bàsica transversal, la visualització dels programes i la creació de seminaris, entre altres aspectes.

L’Escola de Doctorat s’estableix ara després que en els darrers anys s’hagi legislat entorn aquesta qüestió en l’àmbit espanyol, català i en el sí de la UPC. L’estructura administrativa i tècnica de l’Escola correspondrà a l’actual Oficina de Doctorat.

Escola de Doctorat