Montepino i la UPC acorden impulsar la recerca per optimitzar el funcionament de naus logístiques i fer-les més sostenibles

L'acord tindrà una durada de gairebé dos anys i té com a objectiu final aconseguir edificacions més eficients i sostenibles amb el medi ambient. Montepino es farà càrrec de la inversió associada als equips de monitoratge i la Càtedra Grup JG Ingenieros - UPC posarà els seus investigadors al servei del projecte.

El desenvolupador de projectes clau en mà Montepino Logística i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) han signat un conveni de col·laboració per posar en marxa un projecte d'optimització del funcionament de naus logístiques mitjançant la gestió intel·ligent.

El projecte preveu l'anàlisi i la monitorització dels principals paràmetres de funcionament d'una nau logística segons les condicions d'operació. En concret, s'efectuaran simulacions fluidodinàmiques i energètiques de l'interior de la nau a partir de les condicions climatològiques exteriors, mentre que sensors instal·lats en punts estratègics de la nau permetran el monitoratge de l'espai en temps real. Les dades recollides serviran per validar el model digital i correlacionar els paràmetres mesurats mitjançant analítiques de dades, amb l'objectiu final de reduir els costos d'operació, millorar el confort, els fluxos interiors i la disponibilitat i incrementar, en definitiva, l'estalvi energètic.

L'acord, que tindrà una vigència de gairebé dos anys, estableix que Montepino assumirà la inversió econòmica associada als equips de monitoratge i la UPC, a través de la Càtedra Grup JG Ingenieros - UPC per a l'Estudi de la Sostenibilitat en els Edificis, aportarà el coneixement dels investigadors que formaran part del projecte. Aquest estudi es durà a terme al centre logístic que Montepino està desenvolupant a la localitat de Marchamalo (Guadalajara) per al grup XPO Logistics. L'estudi es desenvoluparà en quatre fases i els primers resultats es començaran a conèixer en nou mesos.

El rector de la UPC, Francesc Torres, i el vicepresident de Montepino, Juan José Vera, han estat els encarregats de signar aquest conveni en un acte al qual també han assistit el director de Càtedra Grup JG Ingenieros de la UPC, Eduard Egusquiza, així com Juan Gallostra, director general de JG Ingenieros Consultores, i Eva Cuerva, professora de la UPC responsable del projecte.

Juan José Vera ha explicat que "un dels valors fonamentals de Montepino resideix en la recerca constant de com construir espais logístics cada vegada més sostenibles i eficients, amb els més alts estàndards de qualitat, tant en el disseny conceptual de l'immoble, com en els materials utilitzats". Valors reconeguts a través de la certificació energètica LEED, que atorga el Consell de la Construcció Verda dels Estats Units (US Green Building Council), i que les plataformes logístiques de Montepino han aconseguit en nombroses ocasions.

Per la seva banda, Francesc Torres, rector de la UPC, ha afirmat que "la UPC, com a universitat líder en enginyeria, té entre els seus objectius desenvolupar les millors estratègies en matèria d'eficiència energètica. Aquesta meta es trasllada tant en el camp de la docència com en el de la transferència del seu coneixement a l'empresa. Sens dubte, donar suport a una empresa de referència en el seu sector com Montepino representa una gran aposta, i fer-ho des d'una de les seves càtedres actives (Càtedra Grup JG Ingenieros), la millor aliança possible".