La casa solar LOW3 guanya la primera prova de Solar Decathlon

El projecte de casa solar LOW3, de l'ETSAV, ha aconseguit la màxima puntuació en la primera prova del concurs internacional Solar Decathlon Europe i s’ha convertit en la guanyadora del premi d'arquitectura, juntament amb altres dos universitats de Finlàndia i els Estats Units, respectivament.

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha aconseguit, amb la casa solar LOW3, la màxima puntuació en la prova d’arquitectura del concurs internacional Solar Decathlon Europe i s’ha convertit en la guanyadora d’aquest premi, juntament amb altres dos universitats, Aalto University Finland (Finlàndia) i Virginia Polytechnic Institute & State University (Estats Units). El premi d’Arquitectura és la primera de les deu proves del Solar Decathlon Europe, un concurs internacional organitzat pel Ministeri espanyol de l’Habitatge amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Madrid i el Departament d’Energia dels Estats Units.

En aquesta primera prova, el jurat ha valorat la qualitat del disseny arquitectònic de les cases, la seva coherència, la flexibilitat dels seus espais, l’aplicació d’estratègies bioclimàtiques i la integració dels sistemes tecnològics.

La casa solar LOW3 (Low energy+Low impact+Low cost), un dels cinc projectes espanyols que participa al concurs i l’únic que ha guanyat aquesta primera prova, està especialment concebuda per ser molt més que un habitatge energèticament autosuficient durant el seu funcionament. Està dissenyada a base d’un exhaustiu anàlisi del cicle de vida dels seus materials i components, una optimització del seu procés de construcció i un concepte adaptable als canvis d’usos (ampliació, actualització tecnològica, reutilització i reciclatge).

Integra tecnologia fotovoltaica, així com sistemes solars tèrmics, la qual cosa permet l’autosuficiència energètica de l’edifici. Així mateix, el prototip es construeix amb materials sostenibles de baix cost, locals i renovables, senzills i eficaços. Això, juntament amb l’alta eficiència energètica de l’habitatge, permet assolir l’objectiu de tancar al màxim els cicles dels materials i de l’aigua.

La construcció a base de sistemes modulars i flexibles prefabricats facilita la transformació, ampliació i reorganització de l’espai per adaptar-se a les necessitats canviants dels seus ocupants. Tots aquests factors converteixen el projecte LOW3 de la UPC en un innovador concepte d’habitatge bioclimàtic.

L’equip de LOW3 està format per 40 estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) de la UPC, tutoritzats per professorat del mateix centre i dirigits pel professor Torsten Masseck.

El projecte compta amb el suport del Departament de Màquines i Motors Tèrmics i la Plataforma de Arquitectura i Sostenibilidad (iPAUS) de la UPC, de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), el Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya i Adigsa, i també de les empreses que el patrocinen: Schneider Electric, Schott Solar, Rehau, iGuzzini, Aislux, Ininsa, Black&Decker, Finnforest, Fupicsa, Solarlux, Gutex, Homatherm, Stanley, Grundfos, Biohouse, ProClima i Junkers Grupo Bosch. Altres empreses que han col·laborat en el projecte són Biolan, Grupo JG, Zicla, Bioclim, Klein Iberica, Polysun, Unex, ABC, Armacell, Humiambiente, SI Capital, TFM, Espacio Solar, Viru, Bec, Siemens, Espais Domòtics, Espacio Solar, Fustilan, BEC, ElectroDH, Novallini, Giró, Schutz, Galindo i La Salle Universitat Ramon Llull.

Solar Decathlon Europe
Un total de 17 equips universitaris de set països i tres continents participen en aquesta competició construint cases reals, sostenibles, autosuficients, confortables i alimentades exclusivament amb energia solar. Les cases solars de les universitats que participen al concurs han de superar 10 proves que suposen 1.000 punts. Avui dilluns, 21 de juny, es lliurarà el Premi de la prova d’industrialització i viabilitat de mercat. Diumenge, 27 de juny, es donarà a conèixer l’equip guanyador de Solar Decathlon Europe.

Aquesta és la primera ocasió en què el concurs internacional Solar Decathlon l’acull una ciutat europea, concretament la Vila Solar de Madrid, situada a la conca del riu Manzanares, entre el pont del Rei i el pont de Segovia. Virginia Polytechnic Institute & State University (Estats Units) ha estat el guanyador del concurs que s'ha desenvolupat des del 18 i fins el 27 de juny.