El NanoSat Lab de la UPC inaugura instal·lacions al Campus Nord i llançarà, a finals de mes, el CubeCat-1

El Laboratori de Càrregues Útils i Petits Satèl·lits (NanoSat Lab) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), on s’han desenvolupat la sèrie de nanosatèl·lits CubeCat, ha inaugurat, el 21 de novembre a Barcelona, instal·lacions amb equipament per validar en condicions netes els components i la tecnologia que viatja a l’espai a bord d’aquests petits satèl·lits de baix cost. El CubeCat-1 creat en aquest laboratori es llançarà a l'espai des de l'Índia a finals de mes.

El NanoSat Lab de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) és un laboratori pioner en el desenvolupament i experimentació de petits satèl·lits dedicat a la docència, la recerca i la qualificació de tecnologies i aplicacions que han de viatjar a l’espai. Impulsat ara fa cinc anys per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la UPC, i amb el suport de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), el NanoSat Lab ha inaugurat, el 21 de novembre, noves instal·lacions al Campus Nord de la UPC a Barcelona, prop de la seva ubicació anterior, amb l’equipament necessari per verificar els components i la tecnologia que ha de viatjar a l’espai i per seguir desenvolupant petits satèl·lits i experiments espacials amb les màximes garanties possibles.

Els nanosatèl·lits tipus cubesat són dispositius de petit volum (en múltiples de cubs d’uns 10 centímetres de costat), amb un pes entre un i deu quilograms i que, gràcies a l’ús de components comercials, poden ser desenvolupats per grups d’estudiants i d’investigadors universitaris.

Per aquestes característiques, el NanoSat Lab és, segons Adriano Camps, “un espai universitari singular a Europa que compta amb l’equipament i amb els recursos necessaris per qualificar els components que s’han de posar en òrbita a l’espai. Per tant”, afegeix, “ara ja es pot obrir la porta a què les empreses del sector aeronàutic facin servir les noves instal·lacions per validar tecnologia espacial”

Amb el nou equipament, el laboratori no només ha guanyat en qualitat, sinó també en capacitat per augmentar el nombre d’aparells d’instrumentació. Segons les necessitats dels experiments o dels projectes, es poden instal·lar nous aparells a la sala blanca i integrar-los també dins del circuit de control.