El LAB-UPC estudia l’impacte ambiental de la construcció de sistemes d’energia renovable al mar

29/04/2014

La Comissió Europea ha seleccionat un consorci on participa la UPC per estudiar els impactes ambientals de soroll, vibracions i emissions electromagnètiques que generen els sistemes d’energia renovable al mar durant la seva construcció i funcionament.

Els plans per instal·lar sistemes d’energies renovables al mar són ambiciosos a Europa i arreu del món, però la seva construcció suposa un desafiament en la mesura que genera emissió dels camps electromagnètics, soroll i vibracions en el medi marí. Les fonts acústiques que causa la construcció d’aquests sistemes són de les més impactants al mar, però els propis dispositius també generen soroll.

El projecte se centra en tots els sistemes d’energies renovables al mar, però en especial en els parcs eòlics. En el marc d’aquest projecte es desenvoluparan les eines de monitorització i control del soroll associades a la construcció i operació de sistemes marins d’energies renovables. El projecte també consisteix a analitzar en profunditat els estudis, les normes i els estàndards que s’han realitzat fins ara en relació a aquest impacte ambiental.

El projecte el coordina la consultora DHI, especialitzada en el desenvolupament tecnològic en l’àmbit de l’aigua, el medi ambient i la salut, en col·laboració amb la Cranfield University (UK). En total nou institucions de sis països europeus:

-Centre for Environment, Fisheries and Aquaculture Science (Cefas), UK
-Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), Sweden
-Scottish Association of Marine Science (SAMS), UK
-Deutsches Wind Energie Institut (DEWI), Germany
-Management Unit of the Mathematical Model of the North Sea (MUMM), Belgium
-Laboratori d'Aplicacions Bioacústiques (LAB-UPC, IP Michel André) Spain
-Quiet Oceans (QO), France

L’estudi, MarVEN project: Environmental Impacts of Noise, Vibrations and Electromagnetic Emissions from Marine Renewables, que es va iniciar al desembre de 2013, conclourà al juny de 2015 i donarà pas a l’elaboració d’un programa per a noves activitats d’R+D en aquest àmbit. Els resultats també tindran repercussió en la legislació europea sobre la construcció d’aquests sistemes marins d’energia renovable.

+Info