3Cat-1, un banc de proves de tecnologies i experiments a l'espai

El 3Cat-1 es un nanosatèl·lit que actua com a banc de proves de tecnologies i experiments a l'espai. Una iniciativa conjunta de l'ETSTEB i l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), que han creat el Laboratori de Càrregues Útils i Petits Satèl·lits (NanoSat Lab).

A causa de les petites dimensions del 3Cat-1, el projecte ha requerit innovacions en alguns dels elements que el formen, com ara l'arquitectura de les comunicacions, que s'ha hagut de miniaturitzar, o la gestió energètica, tant pel que fa a la reducció del consum com a la càrrega de les bateries.

Dins del mateix nanosatèl·lit es comprovarà el funcionament d'una tecnologia desenvolupada per transmetre, sense fil, energia a l'espai. És el camp en el qual treballa Elisenda Bou en la seva tesi doctoral, que desenvolupa a cavall de l'ETSETB i l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) dels Estats Units. La transferència d'energia sense cables és una tècnica que permet distribuir energia elèctrica sense suport material i que es podria aplicar a dispositius de la llar, com ara mòbils, televisors o la Internet de les coses.

Altres experiments dintre del 3Cat-1 serviran per comprovar el comportament del grafè en les condicions de l'espai, cèl·lules solars concebudes per tenir un bon rendiment a l'espai, i polímers que s'utilitzen habitualment en components electrònics. Així mateix, a bord del nanosatèl·lit és posarà a prova un nou sistema de recol·lecció d'energia ambiental creat al NanoSat Lab, amb l'objectiu de que alimenti perpètuament la balisa de telecomunicacions més enllà de la vida útil del minúscul aparell.